31
آگوست

مقایسه نرم افزارهای پولی ، رایگان و متن باز ( Open-Source ) سیستم تلفنی VOIP

در این مقاله قصد داریم به مقایسه کاملی بین انواع نرم افزارهای خارجی و ایرانی پولی ، رایگان و متن باز ( Open-Source ) سیستم تلفنی VOIP بپردازیم. میدانیم که سیستم تلفنی ویپ به طرق مختلف امکان پیاده سازی دارد. یکی از این روش ها استفاده از نرم افزارهاییست که بر روی کیس ها و سرورهای کامپیوتری و پلتفرم های لینوکس و ویندوز پیاده سازی شده و امکانات و قابلیت های مورد نیاز برای مدیریت تماس های تلفنی را در اختیار کاربران قرار می دهد. در حال حاضر این نرم افزارها که توسط شرکت های متعددی در دنیا تولید شده اند به صورت پولی ، رایگان و متن باز در دسترس کاربران قرار دارند.

نرم افزارهای پولی سیستم تلفنی VOIP :

نرم افزارهای پولی سیستم تلفنی VOIP نرم افزارهایی هستند که توسط یک شرکت طراحی، برنامه نویسی و تولید شده و پس از باگ گیری و نهایی شدن پروسه تولید محصول ، با قیمت های مشخص در بازار به فروش می رسند. در نرم افزارهای پولی کاربران پس از خرید نرم افزار تنها به محیط کاربری سیستم دسترسی داشته و امکان دسترسی به سورس کدهای نرم افزار را ندارند. بدیهیست در چنین شرایطی امکان اضافه کردن قابلیت های دلخواه با برنامه نویسی به سیستم تلفنی ویپ توسط کاربران امکان پذیر نمی باشد. اما معمولا شرکت های تولید کننده نرم افزارهای پولی ، با تولید ماژول های نرم افزاری متعدد سعی بر رفع نیازهای مشتریان خود دارند و در صورتی که قابلیت ویژه ای مورد نیاز کاربران باشد ، برخی از این شرکت ها با دریافت هزینه اقدام به تولید قابلیت جدید خواهند کرد. نکته مهم در رابطه با این موضوع ، هزینه هایی است که این شرکت ها به منظور تولید قابلیت های نرم افزاری درخواستی از مشتریان خود دریافت می کنند که بعضا با موافقت و یا مخالفت بعضی از کاربران همراه است.

برنامه نویسی VOIP

از دیگر نکات قابل توجه ، پشتیبانی نرم افزاری و خدمات پس از فروش این نرم افزارهاست که اغلب تنها توسط شرکت های ارائه دهنده نرم افزار صورت می پذیرد. این موضوع از دو دیدگاه متفاوت قابل بررسی است. از یک نظر نقطه قوتی برای این نرم افزارها و شرکت های ارائه دهنده نرم افزار محسوب شده ، چرا که ارائه خدمات پشتیبانی دقیق و سریع از طرفی رضایتمندی مشتریان آنها را افزایش می دهد و از طرف دیگر از نگرانی مشتریان بابت قطعی و اختلال در سیستم تلفنی آنها می کاهد. اما از نگاهی دیگر این موضوع سبب شده تا پشتیبانی نرم افزاری صرفا از طریق شرکت فروشنده نرم افزار قابل انجام باشد و طبیعتا شرکت ها و اشخاص دیگر به علت عدم دسترسی به سورس کدهای نرم افزاری ، توانایی ارائه پشتیبانی و رفع مشکلات و نواقص احتمالی به خصوص اشکالات اساسی نرم افزاری را نداشته باشند. این موضوع بعضا سبب شده تابرخی از شرکت های فروشنده نرم افزار که به اخلاق حرفه ای در کسب و کار پایبند نیستند ، هزینه های پشتیبانی نرم افزاری را به قیمت دلخواه و بعضا خارج از عرف تعیین نمایند و کاربران نیز راهی جز پذیرفتن آن نداشته باشند. به همین دلیل به هنگام خرید نرم افزارهای پولی سیستم تلفنی VOIP کسب اطلاع از هزینه های پشتیبانی نرم افزاری از شرکت ارائه دهنده قبل از خرید محصول، می تواند کاربران را برای اتخاذ تصمیمی بهتر در خصوص خرید نرم افزار سیستم تلفنی ویپ یاری کند. برندها و شرکت های قدرتمندی در سطح دنیا هستند که نرم افزار سیستم تلفنی VOIP را به صورت پولی عرضه می کنند و کاربران در ازای پرداخت مبلغی مشخص امکان استفاده از این نرم افزارها را خواهند داشت.از جمله این برندها که در ایران نیز نامی آشنا دارند می توانیم به Cisco و 3CX اشاره کنیم. در ایران نیز شرکت هایی هستند که نرم افزار سیستم تلفنی ویپ پولی عرضه می کنند که در ادامه مقاله به مزایا و معایب آنها خواهیم پرداخت.

نرم افزار 3CX

مزایای نرم افزارهای پولی سیستم تلفنی های VOIP :

مهمترین مزایای نرم افزارهای پولی سیستم تلفنی VOIP باگ گیری و رفع اشکالات مستمر نرم افزاری توسط شرکت تولید کننده بوده که این موضوع می تواند اعتماد کاربران را به نرم افزار افزایش داده و همچنین زمینه را برای پایداری و افزایش کیفیت نرم افزار فراهم کند. امکان استفاده از ماژول های نرم افزاری آماده از دیگر مزایای نرم افزارهای پولی است که تولید آنها در نرم افزارهای رایگان متن باز زمان بر بوده و علاوه بر آن به دانش و تخصص برنامه نویسی نیاز دارد. پشتیبانی به موقع ، سریع و دقیق نیز از مزایای مهم و غیر قابل انکار در نرم افزارهای پولی سیستم تلفنی ویپ به شمار می رود که اهمیت این موضوع به هنگام مواجه شدن با مشکلات نرم افزاری به چشم خواهد آمد.

نرم افزارهای رایگان و متن باز( Open-Source ) سیستم تلفنی VOIP :

دسته دیگر از نرم افزارهای سیستم تلفنی ویپ نرم افزارهایی هستند که یا فقط به صورت رایگان و یا هم به صورت رایگان و هم متن باز ( Open-Source ) در دنیا ارائه شده اند . این نرم افزارها امکانات و قابلیت های اساسی برای مدیریت تماس های تلفنی را فراهم ساخته و به کاربران اجازه می دهند با نصب این نرم‌افزارها از امکانات آنها به صورت رایگان بهره مند شوند. در نرم افزارهای متن باز ( Open-Source ) کاربران به سورس کدهای نرم افزار دسترسی داشته و با داشتن تخصص و دانش کافی می توانند قابلیت های جدید و مورد نیاز خود را به سیستم تلفنی اضافه کنند. استریسک ( Asterisk ) یکی از معروف ترین سیستم تلفنی های متن باز است که رابط گرافیکی نداشته و با دستورات برنامه نویسی پیاده سازی می شود. نرم افزارهایی همچون ایزابل ( Issabel ) و FreePBX از جمله نرم افزارهای شناخته شده ای هستند که بر روی استریسک یک رابط گرافیکی ایجاد کرده و امکان کار با آن را برای کاربران تا حدودی آسان تر کرده اند. ( لازم به ذکر است نرم افزار FreePBX در سال 2015 توسط کمپانی سنگوما خریداری شد اما یک نسخه از آن همچنان به صورت رایگان در دسترس قرار دارد. )

نرم افزار متن باز VOIP

مزایا و معایب نرم افزارهای رایگان و متن باز سیستم تلفنی VOIP :

از مهمترین مزایای سیستم تلفنی های متن باز ( Open-Source ) می توان به دسترسی به سورس کدهای نرم افزاری و تولید قابلیت های دلخواه و اضافه کردن آنها به نرم افزار با برنامه نویسی اشاره کرد. یکی دیگر از مزایای این نرم افزارها عدم وابستگی به یک شرکت خاص به منظور دریافت خدمات پشتیبانی بوده و امکان پشتیبانی نرم افزاری توسط شرکت ها و اشخاصی که دانش کار با این سیستم تلفنی ها را داشته باشند فراهم می باشد. و اما شاخص ترین معایب نرم افزارهای سیستم تلفنی وُیپ رایگان ، یا عدم پایداری مناسب و بروز مشکلات و نواقص احتمالیست که حل این مشکلات زمان بر بوده ، نیاز به دانش و تخصص کافی داشته و کاربران را با مشکل مواجه می کند و یا مشکلات اساسی نرم افزاریست که حل آنها فقط به دست شرکت های تولید کننده نرم افزارها میسر بوده و این شرکت ها نیز اغلب با انتشار ورژن نرم افزاری جدید آنها را رفع می کنند که معمولا چندین ماه به طول می انجامد. از دیگر معایب این نرم افزارها عدم برخورداری از ماژول های نرم افزاری کاربردی و مهم نظیر گزارش گیری های حرفه ای از تماس ها ، نظرسنجی پس از تماس ، اعلام کد اپراتور ، تماس گیر خودکار ، نوبت دهی تلفنی و … است که داشتن این قابلیت ها نیازمند برنامه نویسی بوده و تولید آنها علاوه بر پر هزینه بودن ، زمان بر می باشد. ( البته در مورد سیستم تلفنی FreePBX اسثنا وجود دارد . چرا که این سیستم تلفنی چندین ماژول نرم افزاری کاربردی داشته که رایگان نبوده اما قابل خریداری و استفاده می باشند. )

سیستم تلفنی Issabel

در ایران اما متخصصین ایرانی در برخی از شرکت ها اقدام به تولید نرم افزارهای جانبی فارسی برای سیستم تلفنی های رایگان نظیر Issabel و FreePBX نموده اند تا برخی از امکانات و قابلیت های مهمی که مورد نیاز بسیاری از شرکت ها ، سازمان ها و کسب و کارها بوده اما در سیستم تلفنی های رایگان ویپ وجود ندارند را فراهم کنند.

نرم افزارهای پولی ، رایگان و متن باز سیستم تلفنی VOIP در ایران :

امروزه در ایران استفاده از نرم افزارهای پولی خارجی جهت پیاده سازی سیستم تلفنی وُیپ یا به لحاظ قیمتی مقرون به صرفه نبوده و یا استفاده از آنها امکان پذیر نمی باشد. در حال حاضر به منظور پیاده سازی سیستم تلفنی VOIP در ایران علاوه بر سیستم‌ تلفنی های رایگان نظیر Issabel و FreePBX نرم افزارهای تولید داخلی که با تلاش شرکت ها و متخصصین ایرانی تولید و به بازار عرضه شده اند نیز می‌تواند یکی از گزینه ها انتخابی کاربران برای راه اندازی سیستم تلفنی ویپ باشد.
تعداد نرم افزارهای سیستم تلفنی وُیپ که تاکنون توسط شرکت های ایرانی تولید شده اند محدود است. این شرکت ها اغلب یا پوسته ای فارسی بر روی نرم افزارهای متن باز نظیر Issabel و FreePBX ایجاد کرده و یا در مواردی معدود اقدام به برنامه نویسی و تولید نرم افزار مستقیما بر روی سیستم تلفنی Asterisk نموده اند. از مزایای سیستم تلفنی های ویپ تولید شده توسط شرکت های ایرانی ، محیط کاربری فارسی و قابل فهم برای کاربران ایرانیست که قابلیت ها و امکانات نرم افزاری مختلفی را متناسب با نیازهای کسب و کارهای ایرانی فراهم کرده اند. ما در این مقاله قصد تایید و یا عدم تایید شرکت ، نرم افزار و یا برند خاصی در زمینه تولید نرم افزارهای سیستم تلفنی ویپ در ایران را نداریم. اما پیشنهاد می کنیم اگر قصد خرید نرم افزارهای سیستم تلفنی VOIP ایرانی را دارید قبل از خرید به نکات مهمی از جمله هزینه های خرید نرم افزار ، امنیت نرم افزاری ، اعتبار شرکت تولید کننده ، رزومه و سوابق کاری ، قابلیت ها و امکانات نرم افزاری و هزینه ها و نحوه ارائه خدمات پشتیبانی نرم افزاری توجه ویژه داشته باشید و از عملکرد دقیق و بدون نقص نرم افزار مطمئن شوید. ( به این ضرب المثل قدیمی اشاره کنیم که میگه : هیج بقالی نمیگه ماست من ترشه ) امروزه کمتر کسی منکر اهمیت و نقش پر رنگ تلفن در کسب و کاهای مختلف می شود. بنابراین برای انتخاب یک سیستم تلفنی ویپ قدرتمند ، پایدار ، با کیفیت و مقرون به صرفه که وظیفه مدیریت تماس های تلفنی مجموعه شما را برعهده دارد ، از بین تمام گزینه های موجود در بازار اعم از نرم افزارهای رایگان و پولی تحقیق و ارزیابی دقیق را فراموش نکنید.

در پایان پیشنهاد می کنیم اگر علاقمند به یادگیری نصب انواع مرکز تلفن های VOIP و همچنین یادگیری مهارت های فروش سیستم تلفنی ویپ هستید در کلاس های آموزش VOIP ویپ دان شرکت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

امیدواریم مطالب این مقاله از مقالات ویپ ( VOIP ) سایت ویپ دان مورد توجه شما قرار گرفته باشه. جهت مشاهده و مطالعه سایر مقالات ما به بخش مقالات سایت مراجعه فرمایید.❤️