پشتیبانی از کلیه خطوط تلفنی توسط سیستم تلفنی ویپ

کلیه خطوط تلفنی در VOIP قابل استفاده هستند. اگر قصد دارید سیستم تلفنی ویپ راه اندازی کنید و در حال حاضر نیز خط تلفن ثابت دارید نگران نباشید. شما می توانید تمام خطوط تلفنی نظیر خط تلفن E1، خط تلفن سیپ ترانک، خط تلفن آنالوگ و خط تلفن اینترنتی را به سیستم تلفنی ویپ متصل کرده و از آنها در این سیستم تلفنی استفاده کنید. هر کدام از خطوط تلفنی بالا برای اتصال به مرکز تلفن ویپ به سخت افزارهای خاص خود نیاز دارند تا به سیستم تلفنی ویپ متصل شوند.

سیستم تلفنی ویپ چیست ؟

سیستم تلفنی ویپ معادل واژه انگلیسی IPPBX است که از آن با نام مرکز تلفن VOIP نیز یاد می کنند. سیستم تلفنی ویپ از تکنولوژی VOIP استفاده می کند. این تکنولوژی که به معنای انتقال صدا بر بستر شبکه است، در دهه 90 میلادی پدید آمد و زمینه ساز پیدایش نسل جدیدی از مرکز تلفن ها و خطوط تلفنی شد. با پیشرفت این فناوری، مرکز تلفن های ویپ که از قابلیت ها و امکانات بیشتری پشتیبانی می کردند و کیفیت مکالمات در آنها نیز بسیار عالی بود تبدیل به جایگزینی قدرتمند برای سانترال های آنالوگ شدند و خطوط تلفنی نسل جدید که خط تلفن سیپ ترانک و خط تلفنی اینترنتی نامیده شدند، جای خطوط تلفنی آنالوگ را گرفتند. این آغاز تحولی بزرگ در نسل مرکز تلفن ها و خطوط تلفنی بود. در ادامه قصد داریم شما را با نحوه ارتباط انواع خطوط تلفنی با سیستم تلفنی ویپ آشنا کنیم.

سیستم تلفنی ویپ

نحوه استفاده از انواع خطوط تلفنی در VOIP :

همانطور که به صورت مختصر در بالا اشاره کردیم خطوط تلفنی در حال حاضر شامل خط تلفن آنالوگ، خط تلفن E1، خط تلفن سیپ ترانک و خط تلفن اینترنتی می شوند. یک سیستم تلفتی ویپ قدرتمند باید از تمام خطوط تلفنی پشتیبانی کرده و امکان ارتباط این خطوط با نرم افزار سیستم تلفنی را فراهم کند. بسیار از کسب و کارها در حال حاضر از خطوط تلفنی آنالوگ استفاده می کنند و اغلب نگران از دست رفتن تماس های خود در صورت استفاده از سرویس VOIP هستند. هر کدام از خطوط تلفنی با روشی خاص و به توسط سخت افزاری متناسب با آن خط به مرکز تلفن ویپ وصل می شوند.

خط تلفن آنالوگ :

این خطوط برای اتصال به سیستم تلفنی ویپ به سخت افزاری به نام گیت وی FXO نیاز دارند. با توجه به تعداد خطوط تلفنی، گیت وی مناسب با تعداد پورت لازم انتخاب شده و بدینوسیله به مرکز تلفن ویپ متصل می شوند.

خط تلفنی سیپ ترانک مخابرات :

مخابرات در حال حاضر خط تلفن سیپ ترانک را بر روی دو بستر فیبر نوری و ذوج سیم مسی ارائه می کند. در صورتی که این خطوط بر روی فیبر نوری ارائه شوند مودم ONT برای اتصال بین خط تلفن با سیستم تلفنی ویپ کافیست. اما اگر خط سیپ ترانک بر رو ذوج سیم مسی ارائه شود، برای ارتباط آن با مرکز تلفن VOIP به یک سخت افزار به نام مودم G.SHDSL.BIS که اصطلاحا مودم سیپ ترانک نامیده می شود نیاز خواهید داشت. انتخاب مودم سیپ ترانک با توجه به تعداد تماس هایی که خط سیپ ترانک پشتبانی می کند صورت می گیرد. خط سیپ ترانک مخابرات حداقل از 30 تماس همزمان پشتیبانی می کند.

خط تلفن E1 :

اتصال خطوط تلفنی E1 به سیستم تلفنی VOIP از طریق گیت وی E1 و کارت E1 انجام می شود. راهکار جایگزین نیز استفاده از روترهای سیسکو است که از ماژول E1 پشتیبانی می کنند. ( به طور مثال روتر 2811 سیسکو ). با این روش ها می توانید از خط E1 در مرکز تلفن VOIP استفاده نمایید.

خط تلفن اینترنتی :

خط تلفن اینترنتی که توسط شرکت هایی که دارای پروانه FCP از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند ارائه می شود نیز امکان اتصال به سیستم تلفنی ویپ را دارد. این خطوط به تجهیزات سخت افزاری خاصی نیاز ندارند و به واسطه مودم اینترنت و گرفتن یک خروجی شبکه از آن و سپس اتصال آن به مرکز تلفن ویپ، قابل استفاده خواهند بود.