21
آوریل

تفاوت ویپ و سانترال چیست؟ ویپ بهتر است یا سانترال ؟

در این مقاله شما را با تفاوت ویپ و سانترال آشنا می کنیم. مرکز تلفن های آنالوگ که ما آنها را با نام سانترال تلفنی میشناسیم سالها با برندهای مختلف که معروف ترین آنها پاناسونیک است در بین صاحبان مشاغل به منظور راه اندازی تلفن های داخلی درون یک مجموعه از محبوبیت خاصی برخوردار بودند.

سانترال های آنالوگ دستگاه هایی با ظرفیت های مختلف هستند که تعدادی خط شهری را پوشش داده و توانایی ایجاد تعدادی داخلی نیز دارند. از این دستگاه ها در طی سالیان گذشته اغب به منظور راه اندازی تلفن داخلی استفاده می شد ، اما با ورود مدل های جدیدتر و پیشرته تر این سانترال ها به خصوص در برند پاناسونیک ، امکاناتی نظیر تلفن گویا و صف انتظار تماس نیز به جمع قابلیت های پر استفاده این دستگاه ها اضافه گردید. سانترال های آنالوگ به دلیل یکپارچگی نرم افزاری و سخت افزاری و عدم وابستگی به زیرساخت های شبکه ای یک مجموعه از پایداری بسیار بالایی برخوردار بودند. برای پیاده سازی یک سانترال پاناسونیک تنها زیرساخت سیم کشی تلفنی کفایت کرده و نیاز به تجهیزات سخت افزاری خاصی برای راه اندازی نبود.

از دیگر محاسن سانترال های آنالوگ عدم نیاز به پشتیبانی قوی و نیروی متخصص مستقر در مجموعه های بزرگ و سازمان ها می باشد. این دستگاه ها بدون نیز به پشتیبانی قوی و تنها با یک بار اعمال تنظیمات، راه اندازی شده و امکانات و قابلیت های آن قابل استفاده می گردد.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی ، پدید آمدن فناوری VOIP و پیدایش نسل جدید مرکز تلفن های تحت شبکه که اساس کار آنها مبتنی بر فناوری VOIP می باشد ، از میزان محبوبیت سانترال های آنالوگ کاسته شده و از طرف دیگر طی سالیان اخیر سانترال های آنالوگ برند پاناسونیک نیز افزایش قیمت چشمگیری داشته اند. این عوامل به همراه قابلیت های ده ها برابری و امکانات متنوع و بسیار کاربردی مرکز تلفن ویپ سبب شده تا بیش از پیش سیستم تلفنی ویپ که با نام IPPBX نیز شناخته می شود مورد استقبال مدیران و صاحبان مشاغل قرار بگیرد.

تفاوت ویپ و سانترال

سیستم تلفنی VOIP بر روی بستر شبکه به طرق مختلف توسط مرکز تلفن های ویپ سخت افزاری که بی نیاز از سرور کامپیوتری هستند و یا توسط مرکز تلفن های ویپ نرم افزاری که جهت راه اندازی به یک سرور کامپیوتری نیاز دارند پیاده سازی می گردند. به همین دلیل پایداری زیر ساخت شبکه نقش بسیار کلیدی و مهمی در بی نقص بودن و پایداری سیستم تلفنی شما خواهد داشت.

برخی از مهمترین امکانات و قابلیت های سیستم تلفنی ویپ :

? امکان ایجاد داخلی تلفنی به تعداد نامحدود و با توجه به نیاز مجموعه

? امکان ضبط کلیه مکالمات تلفنی

? امکان گزارش گیری از تماس های تلفنی با به تفکیک و با جزئیات تاریخ ، ساعات تماس ها ، افراد تماس گیرنده و یا افراد پاسخگو

? امکان ایجاد داخلی تلفنی بر روی تلفن همراه

? یکپارچه سازی سیستم تلفنی ویپ با انواع نرم افزارها نظیر حسابداری و CRM

? قابلیت صف انتظار تماس با امکان اعمال تنظیمات متنوع

? پشتیبانی از کلیه خطوط تلفنی نظیر خطوط شهری آنالوگ ، سیپ ترانک ، خط تلفن اینترنتی ، E1

? امکان برقراری ارتباط داخلی بین دفاتر و شعب مختلف یک مجموعه در سراسر دنیا

? قابلیت ایجاد کنفرانس های تلفنی و تصویری

? امکان ساخت و ایجاد تلفن گویا ( IVR ) بدون محدودیت و به تعداد دلخواه

? اعمال محدودیت های زمانی برای تماس ها

? و بسیاری امکانات و قابلیت های کاربردی دیگر نظیر فکس نرم افزاری ، پیجینگ ، WebRTC ، Click To Call ، Popup ، Follow Me و … که تفاوت VOIP و سانترال را مشخص می کنند.

در این میان یکی از مهمترین معایبی که به سیستم تلفنی های تحت شبکه ویپ گرفته می شود نیازمندی صد در صدی به برق می باشد. هر چند در سانترال های آنالوگ نیز به همین گونه است اما در سیستم تلفنی VOIP به دلیل تنوع سخت افزارهای درگیر در سیستم نظیر سرور کامپیوتری ، گوشی های تلفن تحت شبکه ، سوئیچ های شبکه ، انواع گیت وی ها ، روتر ها و مودم ها ای موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و استفاد از UPS لازم است.

در ارتباط با پایداری سیستم تلفنی VOIP هم باید بگوییم این سیستم ها از طرفی به نرم افزار و از طرف دیگر به شبکه ، انواع مختلف سخت افزارها نظیر مودم ، روتر ، گیت وی ، سرور و حتی سوئیچ های شبکه وابستگی دارند ، بنابراین برای پایداری آنها در گرو عملکرد درست هر یک از این موارد خواهد بود.

بطور کلی تفاوت VOIP با سانترال آنالوگ در قابلیت ها، امکانات و کیفیت مکالمات آنها است. قابلیت های سیستم تلفنی ویپ به مراتب از سانترال های آنالوگ بیشتر بوده و به کسب و کارهای مختلف کمک می کند تا مسیر توسعه و پیشرفت را با سرعت بیشتر طی کنند. شناخت تفاوت ویپ و سانترال به شما کمک می کند تا انتخاب دقیق تر و مناسب تری برای راه اندازی سیستن تلفنی مجموعه خود داشته باشید.

اگر قصد پیاد سازی سیستم VOIP ویپ دارید حتما از یک مشاور VOIP کمک بگیرید تا نهایتا یک سیستم تلفنی خوب و متناسب با نیاز خود راه اندازی کنید و همچنین متحمل هزینه های سنگین غیر معقول نشوید. ما در VOIPdan با سالها تجربه، آمادگی داریم تا شما را برای انتخاب سخت افزار و نرم افزار سیستم تلفنی ویپ مناسب برای مجموعه شما راهنمایی کنیم.

امیدواریم مطالب از مقالات ویپ ( VOIP ) سایت ویپ دان در رابطه با موضوع تفاوت ویپ و سانترال مورد توجه شما قرار گرفته باشه. جهت مشاهده و مطالعه سایر مقالات ما به بخش مقالات سایت مراجعه فرمایید.❤️

voipdan