24
فوریه

هزینه راه اندازی ویپ ( VOIP )

اگر شما هم قصد دارید برای شرکت، فروشگاه، سازمان و یا مجموعه خود سیستم تلفنی ویپ نصب و راه اندازی کنید، حتما با این سوال مواجه شدید که هزینه راه اندازی ویپ را چطور محاسبه کنم ؟ ما در این مقاله شما را بهترین شکل راهنمایی خواهیم کرد. اگر هم تمایل دارید اطلاعات کامل و مفصل تری در مورد قابلیت های بی نظیر سیستم تلفنی ویپ داشه باشید، می توانید مقاله سیستم تلفنی ویپ را مطالعه کنید.

سیستم تلفنی ویپ چیست ؟

تکنولوژی VOIP که در اواسط دهه 90 میلادی پدید آمد، سبب پیدایش نسل جدیدی از مرکز تلفن ها و سانترال های تلفنی شد. VOIP اختصار Voice Over IP و به معنای انتقال صدا بر بستر شبکه است. به کمک این فناوری سیستم تلفنی ویپ که با نام مرکز تلفن VOIP نیز از آن یاد می شود، تولید شد. مرکز تلفن ویپ وظیفه مدیریت تماس های ورودی، خروجی و داخلی یک مجموعه را بر عهده دارد. این سیستم تلفنی با قابلیت ها و امکانات پرشمار خود، تبدیل به جایگزینی قدرتمند برای سانترال های تلفنی آنالوگ گردیده است. سیستم تلفنی ویپ با قابلیت های کاربردی نظیر تلفن گویا، داخلی روی تلفن همراه، صف انتظار تماس، ارتباط تلفنی داخلی بین دفاتر، فکس نرم افزاری، ارتباط با CRM، نظرسنجی پس از مکالمه، اعلام کد اپراتور، گزارشات تماس های تلفنی و ده ها قابلیت دیگر می تواند زمینه را برای توسعه و پیشرفت کسب و کارها فراهم کند. به همین جهت امروزه مورد استقبال گسترده مدیران کسب و کارهای گوناگون قرار گرفته است. در حال حاضر اکثر شرکت ها و سازمان ها از سانترال های آنالوگ برای مدیریت تماس های خود استفاده می کنند. مهمترین دغدغه این کسب و کارها برای مهاجرت از سانترال های قدیمی به سیستم تلفنی VOIP هزینه راه اندازی ویپ است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با هزینه راه اندازی ویپ به صورت مفصل آشنا کنیم.

سیستم تلفنی ویپ

به صورت کلی هزینه راه اندازی ویپ و سیستم تلفنی ویپ در 4 بخش تقسیم بندی می شود :

هزینه آماده سازی زیرساخت شبکه کامپیوتری مورد نیاز :

اولین قدم برای محاسبه هزینه راه اندازی سیستم VOIP پرداختن به زیرساخت شبکه کامپیوتری مجموعه است. همانطور که در بالا اشاره کردیم VOIP به معنای انتقال صدا بر بستر شبکه است. یعنی سیستم تلفنی ویپ برای پیاده سازی به زیر ساخت شبکه نیاز نیازمند است. مرکز تلفن ویپ با راهکارهای گوناگون امکان پیاده سازی دارد. اما اگر شما قصد دارید از تلفن تحت شبکه ( IPPhone ) استفاده کنید باید زیرساخت شبکه مناسب نیز فراهم کنید. در صورتی که قبلا برای ارتباط میان کامپیوترهای خود شبکه راه اندازی کردید نیازی به کابل کشی شبکه جدید و مجزا ندارید. از همین زیرساخت شبکه فعلی برای سیستم تلفنی ویپ نیز می توانید استفاده کنید. داشتن مکالمات تلفنی خوب و با کیفیت در مرکز تلفن ویپ در گرو داشتن زیرساخت شبکه مناسب و بی نقص است. بنابراین برای رفع نواقص موجود در شبکه باید پیش از راه اندازی سیستم تلفن VOIP اقدام کنید. در صورتی که راه کار انتخابی شما برای راه اندازی سیستم VOIP استفاده از گوشی های تلفن آنالوگ به جای گوشی تلفن تحت شبکه باشد، آنگاه زیرساخت شبکه می تواند کوچک تر و محدود تر باشد. در واقع دیگر نیازی به کابل کشی شبکه برای کل کارمندان نخواهد بود.

هزینه خرید سرور کامپیوتری :

برای راه اندازی سیستم تلفنی ویپ نرم افزاری، به یک سرور کامپیوتری نیاز دارید. در صورتی که در سازمان خود سرور کامپیوتری داشته باشید می توانید از این سرور برای نصب نرم افزار سیستم تلفنی VOIP نیز استقاده کنید. کافیست یک ماشین مجازی با میزان مشخصی حافظه RAM، هارد و CPU به آن اختصاص دهید. اما در صورتی که سرور ندارید می توانید از یک کیس کامپیوتری نیز استفاده کنید. این کیس باید کاملا به مرکز تلفن ویپ اختصاص داده شود.

اگر انتخاب شما برای نصب سیستم تلفنی ویپ استفاده از مرکز تلفن های ویپ سخت افزاری باشد، به سرور و یا کیس کامپیوتری نیاز نخواهید داشت. در واقع با خرید اسن دستگاه ها هزینه خرید سرور کامپیوتری از جمع هزینه نصب VOIP کم خواهد شد. این دستگاه ها معمولا از تعدادی پورت شبکه، پورت FXO و پورت FXS پشتیبانی می کنند و یک نرم افزار سیستم تلفنی نیز بر روی خود نصب دارند. نرم افزار این دستگاه ها امکانات و قابلیت های پایه برای مدیریت تماس های تلفنی را در اختیار شما قرار می دهند اما اغلب غیر قابل توسعه بوده و امکان اضافه کردن قابلیت دلخواه و مورد نساز شما را نخواهند داشت.

هزینه راه اندازی سیستم VOIP ( نرم افزار و سخت افزار ) :

اصلی ترین بخش در محاسبه هزینه راه اندازی VOIP انتخاب سخت افزارها و نرم افزار سیستم تلفنی ویپ است. یک مرکز تلفن ویپ برای راه اندازی با توجه به تعداد و نوع خطوط تلفنی و نیازها و انتظارات مجموعه از سیستم تلفنی ویپ، به سخت افزارهای گوناگون نظیر گیت وی FXO، گیت وی FXS، گیت وی E1، مودم سیپ ترانک، هدست و گوشی تلفن تحت شبکه نیاز دارد. بنابراین در این بخش باید تعداد و نوع خطوط تلفن شهری خود را دقیق مشخص کنید تا سخت افزار مورد نیاز تعیین شود. در مرحله بعد تعداد داخلی های تلفنی را تعیین کرده و مدل گوشی تلفن تحت شبکه دلخواه خود را به تعداد داخلی ها و کارمندان انتخاب کنید. سپس نیازها و انتظارات خود را از سیستم تلفنی VOIP مشخص کنید تا نرم افزار مرکز تلفن مناسب با امکانات و قبلیت های پاسخگو به نیاز شما تعیین شود. نرم افزارهای گوناگونی که به صورت رایگان و پولی در بازار هستند می توانند شما را در نصب سیستم VOIP کمک کنند. انتخاب نرم افزار پس از مشخص شدن نیازمندی های شما امکان پذیر خواهد بود. با انجام این مراحل هزینه راه اندازی VOIP را می توانید به طور دقیق محاسبه کنید.

هزینه پشتیبانی سیستم تلفنی ویپ :

آخرین مرحله برای برآورد هزینه راه اندازی ویپ، در نظر گرفتن هزینه پشتیبانی سیستم تلفنی است. سیستم تلفنی ویپ پس از نصب و راه اندازی به پشتیبانی قوی و مطمئن نیاز دارد تا در صورت بروز مشکل توسط تیم پشتیبانی این مشکلات بررسی و حل شوند. با توجه به اینکه سیستم تلفنی ویپ با شبکه کامپیوتری، سرور کامپیوتر، نرم افزار و سخت افزارهای مختلف در ارتباط است امکان بروز خطا و نواقص احتمالی وجود دارد. بنابراین پشتیبانی می تواند خیال شما را از بابت این مشکلات احتمالی راحت کند. معمولا سیستم تلفنی ویپ پس از نصب و راه اندازی تا مدت کوتاهی پشتیبانی دارد اما پس از آن پشتیبانی به اتمام رسیده و قابل تمدید خواهد بود. هزینه پشتیبانی را باید در محاسبه هزینه راه اندازی ویپ در نظر بگیرید.

نتیجه گیری :

در پایان باید بگوییم به طور کلی برای برآورد دقیق هزینه راه اندازی سیستم تلفنی VOIP باید موارد زیر را بررسی و در خصوص آنها تصمیم گیری کنید :

1) تعیین خطوط تلفنی شهری، نوع و تعداد خطوط به منظور انتخاب مودم، روتر و یا گیت وی مورد نیاز برای برقراری ارتباط خطوط با سیستم تلفنی ویپ

2) تعیین تعداد داخلی های مورد نیاز و انتخاب گوشی های تلفن تحت شبکه و یا هدست به تعداد داخلی ها برای کاربران

3) تعیین قابلیت ها و امکانات مورد نیاز در سیستم تلفنی جهت انتخاب و خرید دستگاه IPPBX سخت افزاری ( نظیر دستگاه های تولید شده توسط برندهایی مانند گرنداستریم ، Yeastar ، سنگوما و … ) و یا نرم افزار سیستم تلفنی ویپ ( نظیر سیستم تلفنی ایزابل ، نرم افزار CUCM ، نرم افزار Freepbx و نرم افزارهایی که توسط شرکت های مختلف طراحی و تولید شده اند )

4) بررسی زیرساخت شبکه کامپیوتری، سوئیچ های شبکه، کابل کشی ها و رفع نواقص احتمالی آن ( لازم به ذکر است سیستم تلفنی VOIP بر روی شبکه موجود در یک مجموعه ، قابل پیاده سازی بوده و نیاز به کابل کشی مجزا ندارد )

5) انتخاب سرور و یا کیس کامپیوتر به منظور نصب نرم افزار ، در صورتی که قصد استفاده از سیستم تلفنی های تحت شبکه نرم افزاری را دارید ( اگر گزینه انتخابی شما دستگاه IPPBX سخت افزاری است ، نیاز به کیس کامپیوتر و یا سرور کامپیوتری نخواهید داشت )

اگر در حال حاضر از سانترال های آنالوگ استفاده می کنید و قصد مهاجرت به سیستم تلفنی ویپ دارید، پیشنهاد می کنیم در طرح تعویض سانترال با ویپ، شرکت کنید. در این طرح سانترال تلفنی و گوشی های تلفن شما با قیمت مناسب خریداری شده و مبلغ آن پس از نصب و راه اندازی سیستم تلفنی ویپ، از جمع هزینه های راه اندازی این سیستم تلفنی کسر خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید با ما تماس بگیرید.

ما در ویپ دان پیشنهاد می کنیم بدون دریافت مشاوره VOIP برای خرید و راه اندازی سیستم تلفنی ویپ اقدام نکنید. به صحبت های کارشناسان و بازاریابان شرکتها، بدون داشتن اطلاعات کافی از سیستم تلفنی ویپ، اعتماد نکنید. یک مشاور ویپ متخصص و با سواد علاوه بر راهنمایی شما در انتخاب سخت افزار و نرم افزار مناسب و با کیفیت، به شما کمک می کند که تا حد بسیار زیادی هزینه های نصب VOIP برای شما کاهش پیدا کند. ما در ویپ دان با ارائه مشاوره های تخصصی آمادگی داریم شما را در نصب سیستم تلفنی ویپ قدرتمندی متناسب با نیازهای شما راهنمایی کنیم. با ما در ارتباط باشید.

امیدواریم مطالب این مقاله در رابطه با هزینه راه اندازی ویپ مورد توجه شما قرار گرفته باشه. جهت مشاهده و مطالعه سایر مقالات ما به بخش مقالات سایت مراجعه فرمایید.❤️

هزینه راه اندازی ویپ