24
آوریل

خط سیپ ترانک ( SIP Trunk ) چیست؟

? خط سیپ ترانک ( SIP Trunk ) چیست ؟

خط تلفنی سیپ ترانک از تکنولوژی VOIP برای برقراری تماس بر بستر شبکه IP استفاده می کنند و قابلیت انتقال و مدیریت بیش از یک تماس تلفنی به صورت همزمان را دارد. برای درک بهتر عبارت SIP Trunk شما را با معنای کلمه های سازنده این عبارت یعنی SIP و Trunk آشنا می کنیم‌ :

پروتکل SIP همانطور که قبلا اشاره کردیم ، یک پروتکل سیگنالینگ ارتباطی است که برای شروع ، نگهداری و خاتمه جلساتی که بر روی بستر IP هستند و در نهایت به مقصدهای مختلف مثل یک تلفن تحت شبکه ( IPPhone ) ختم می‌شوند ، کاربرد دارد. این جلسات شامل سیگنالینگ های مولتی مدیا مثل صوت و تصویر هستند. پروتکل SIP یکی از پرکاربردترین پروتکل های VOIP به شمار می رود. کلمه Trunk بیشتر از آنکه مفهوم فیزیکی داشته باشد ، یک ارتباط بوده که زمینه را برای برقراری بیش از یک مکالمه و تماس تلفنی به صورت همزمان فراهم می کند‌. به بیان ساده تر شما با داشتن یک خط تلفنی سیپ ترانک قادر خواهید بود بر روی یک شماره تلفن به صورت همزمان تعداد بیش از یک تماس تلفنی بدون اشغالی داشته باشید.

نحوه خریداری خط سیپ ترانک :

در حال حاضر خط تلفنی SIP Trunk توسط شرکت مخابرات ایران و همچنین شرکت های دارای پروانه FCP از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ، بر بستر فیبر نوری ، ذوج سیم مسی و اینترنت به مشترکین ارائه می گردند. خط تلفنی ارائه شده از سوی شرکت های دارای پروانه FCP را خط تلفن اینترنتی نیز می نامند. این شرکت ها امکان ارائه خط تلفنی اینترنتی با پشتیبانی از یک تماس و بیشتر از یک تماس همزمانی را دارند.

شرکت مخابرات نیز خط سیپ ترانک را در قالب شماره های 4 رقمی ، 5 رقمی یک طرفه و 8 رقمی دو طرفه با حداقل 30 تماس همزمانی و به اشخاص حقوقی و همچنین خط Tel30 را در قالب شماره 8 رقمی دو طرفه با نهایتا 30 تماس همزمان به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار می کند.

نحوه استفاده از خط سیپ ترانک :

خط سیپ ترانک به راحتی در سیستم تلفنی ویپ نصب و راه اندازی می گردد. مخابرات این خطوط را بر بستر فیبر نوری و زوج سیم مسی به مشترکین ارائه میکند. در صورتی که بر روی ذوج سیم مسی این خط ها را تحویل گرفتید برای راه اندازی آنها به مودم G.SHDSL.BIS یا اصطلاحا مودم سیپ ترانک نیاز دارید و در صورتی که خط سیپ ترانک بر روی فیبر نوری به شما تحویل داده شد برایراه اندازی آن به مودم فیبر نوری یا مودم ONT نیاز دارید. خط تلفنی سیپ ترانک به راحتی قابل استفاده در سیستم تلفنی های مختلف نظیر سیستم تلفنی ایزابل و FreePBX می باشند.

خط سیپ ترانک روی ایزابل

یکی از بهترین روش های استفاده از خط سیپ ترانک راه اندازی آن بر روی مرکز تلفن ویپ است. سیستم تلفنی ویپ نسل جدید مرکز تلفن ها بوده که امروزه جایگزین سانترال های آنالوگ گردیده است. مرکز تلفن VOIP به صورت سخت افزاری و نرم افزاری امکان پیاده سازی دارد. این سیستم تلفنی دارای قابلیت ها و امکانات پرکاربردی از جمله تلفن گویا، گزارشات تماس تلفنی، صف انتظار تماس، ضبط مکالمات تلفنی، برقراری ارتباط تلفنی داخلی میان شعب و دفاتر مختلف یک سازمان، ارتباط با نرم افزار CRM و ده ها قابلیت جذاب دیگر می باشد. به کمک صف انتظار تماس به راحتی می توانید تماس های ورودی خود را مدیریت کرده و در صورتی که تعداد تماس گیرندگان از تعداد اپراتورهای پاسخگو بیشتر بود آنها را در صف انتظار قرار دهد تا اپراتورهای پاسخگو امکان پاسخدهی به تماس آنها را داشته باشند. اگر قصد راه اندازی مرکز تلفن ویپ و یا مرکز تماس ویپ دارید، ما در ویپ دان آمادگی داریم با ارائه مشاوره های تخصصی شما را در راه اندازی یک سیستم تلفنی قدرتمند راهنمایی کنیم.

مزایای خط سیپ ترانک :

همانطور که در بالا اشاره کردیم خط Siptrunk امکان برقراری بیش از یک تماس همزمان را برای شما فراهم میکند. کسب و کارهایی که تماس های همزمانی بسیار زیاد دارند به راحتی با خرید خط سیپ ترانک می توانند تماس های ورودی خود را کنترل کرده و از بروز نارضایتی مشتریان خود چلوگیری کنند. از دیگر مزایای این خطوط تلفنی، امکان جا به جایی آنها می باشد. کسب و کارهایی که مالک ساختمان کسب و کار خود نیستند و امکان جا به جایی آنها وجود دارد، با خرید خط SIP Trunk در صورت تغییر در محل مجموعه خود می توانند خط تلفنی سیپ ترانک را نیز جا به جا کرده و به محل جدید منتقل کنند.

امیدواریم مطالب این مقاله از مقالات VOIP سایت ویپ دان در رابطه با خط سیپ ترانک مورد توجه شما قرار گرفته باشه. جهت مشاهده و مطالعه سایر مقالات ما به بخش مقالات سایت مراجعه فرمایید.❤️

خط سیپ ترانک