22
فوریه

پشتیبانی سیستم تلفنی ویپ چرا و چه اهمیتی دارد؟

در این مقاله قصد داریم شما را با پشتیبانی ویپ و اهمیت پشتیبانی سیستم تلفنی ویپ آشنا کنیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید. اگر هم قصد دارید با امکانات و قابلیت های بی نظیر سیستم تلفنی ویپ و نحوه نصب و راه اندازی آن بیشتر آشنا شوید، حتما مقاله سیستم تلفنی ویپ را مطالعه کنید.

سیستم تلفنی ویپ چیست؟

سیستم تلفنی ویپ نسل جدید سانترال های تلفنی است که از تکنولوژی VOIP برای برقراری مکالمات تلفنی استفاده می کند. پیدایش فناوری VOIP به دهه 90 میلادی باز می گردد. این تکنولوژی که به معنای انتقال صدا بر بستر شبکه است سبب پیدایش سیستم تلفنی ویپ شد که با نام مرکز تلفن VOIP نیز شناخته می شود. این سیستم تلفنی به سبب برخوداری از قابلیت ها و امکانات کاربردی خود، مورد استقبال کسب و کارهای گوناگون قرار گرفت. تا جایی که بسیاری از کسب و کارها سانترال های آنالوگ خود را جمع آوری کرده و به سیستم تلفنی ویپ مهاجرت کردند. تلفن گویا، امکان ایجاد داخلی روی موبایل، صف انتظار مکالمه، ارائه گزاراشات تماس های تلفنی، صندوق صوتی، امکان برقراری ارتباط تلفنی داخلی میان دفاتر یک سازمان در نقاط جغرافیایی مختلف، فکس نرم افزاری، امکان ایجاد کنفرانس های صوتی و تصویری، نظرسنجی پس از تماس تنها برخی از ده ها قابلیت سیستم تلفنی ویپ است. این سیستم تلفنی با چنین امکانات کاربردی می تواند مقدمات توسعه و پیشرفت هر کسب و کاری را فراهم کند.

سیستم تلفنی ویپ

راه اندازی سیستم VOIP :

به طور مختصر باید بگوییم سیستم تلفنی ویپ به طرق مختلف امکان پیاده سازی دارد. نصب VOIP هم با مرکز تلفن سخت افزاری و هم با مرکز تلفن نرم افزاری امکان پذیر می باشد. برای راه اندازی سیستم تلفنی ویپ هم می توانید از گوشی تلفن تخت شبکه ( IPPhone ) استفاده کنید و هم می توانید گوشی های تلفن آنالوگ را در این سیستم تلفنی قابل استفاده کنید. انتخاب راهکار مناسب معمولا با توجه به تعداد و نوع خطوط تلفنی، نیازمندی های سازمان، تعداد داخلی های تلفنی، زیرساخت شبکه و زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری مجموعه انجام می شود. اما صرف نظر از راهکار انتخابی، پشتیبانی ویپ و بهتر بگوییم پشتبانی سیستم تلفنی ویپ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پیشنهاد می کنیم هرگز سیستم تلفنی ویپ را بدون پشتیبانی نگذارید. پشتیبانی VOIP به شما کمک می کند تا در صورت بروز مشکل و اختلال در سیستم تلفنی، بدون دردسر و در کوتاه ترین زمان ممکن، مشکل را شناسایی و برطرف کنید.

پشتیبانی ویپ چه اهمیتی دارد ؟

یکی از مهمترین مسائلی که به هنگام خرید هرگونه وسایل ، خدمات و لوازم همواره مورد توجه خریدار می گردد پشتیانی، گارانتی و خدمات پس از فروش محصول می باشد. این مسئله به هنگام خرید هرگونه وسایل و خدمات مرتبط با تکنولوژی نظیر انواع سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری اهمیت دو چندان پیدا می کند. سیستم تلفنی تحت شبکه ویپ مجموعه ای متشکل از شبکه و انواع سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری بوده و علاوه بر نصب و راه اندازی ، نیاز مبرم به خدمات پشتیبانی پس از فروش دارد. اهمیت نگهداری و خدمات پشتیبانی سیستم تلفنی ویپ زمانی مشخص می شود که سیستم تلفنی شما که قلب مجموعه و سازمان شماست با اختلال مواجه می گردد. نواقص احتمالی سبب قطعی تلفن و به طبع از دست رفت تماس های تلفنی شما خواهند شد. از آنجایی که سیستم تلفنی ویپ ساختاری فنی و تخصصی دارد، حل مشکلات و نواقص احتمالی جز به دست کارشناسان و متخصصین VOIP امکان پذیر نخواهد بود.

سیستم تلفنی VOIP همانطور که در بالا اشاره کردیم مجموعه ای است که متناسب با ابعاد و اندازه پروژه ، علاوه بر نرم افزار و سیستم عامل ، سخت افزارهای مختلف نظیر گوشی های تلفن تحت شبکه ( IPPhone ) ، انواع گیت وی های FXO ، FXS ، E1 ، روتر ها ، مودم ها و دیگر تجهیزات سخت افزاری را در بر می گیرد. از طرف دیگر این تکنولوژی بر روی بستر شبکه فعال شده و زیر ساخت شبکه کامیپوتری نیز در عملکرد این سیستم تلفنی اهمیت بسیار زیادی دارد. بررسی و حل هرگونه مشکل برای نرم افزار و هر یک از سخت افزارهای فوق تنها بدست پشتیبان ویپ امکان پذیر می باشد. پشتیبانی VOIP با تکیه بر علم و مهارت خود در کوتاه ترین زمان مشکل را شناسایی کرده و افدامات لازم برای حل آن را به عمل می آورد.

چنین مجموعه و سیستمی با وجود پیاده سازی دقیق و قدرتمند برای ادامه کار و فعالیت به یک پشتیبانی VOIP قوی نیازمند خواهد بود. اهمیت پشتیبانی ویپ زمانی خود را نشان می دهد که سیستم تلفنی شما به یکباره با مشکلی برخورد کرده و دچار اختلال می گردد. حل مشکل پدید آمده در گرو بررسی تمام تجهیزات و ساختار سیستم تلفنی نظیر شبکه، نرم افزار و سخت افزارهای موجود در سیستم می باشد. عیب یابی voip و رفع مشکلات پیش آمده، نیاز به تخصص و دانش فنی داشته و در چنین لحظه ایست که پشتیبانی سیستم تلفنی ویپ ، شما را یاری کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن اختلالات پیش آمده را رفع خواهد کرد.

پشتیبانی سیستم تلفنی ویپ

مشکلات احتمالی سیستم تلفنی ویپ :

یکی از شایع ترین مشکلات سیستم تلفنی ویپ، بروز نقص فنی در زیر ساخت شبکه است. هرگونه اختلال در زیر ساخت شبکه بر روند فعالیت مرکز تلفن ویپ نیز تاثیر می گذارد. چه بسا که یک نقص کوچک موجب قطعی کل سیستم تلفنی شود. گاهی ایرادات سوئیچ شبکه مشکل ایجاد می کند و گاهی نیز کابل کشی های شبکه و حتی یک سوکت شبکه کوچک، مشکلات بزرگ می آفرینند. بنابراین در صورت بروز مشکل در سیستم تلفنی ویپ بررسی زیرساخت شبکه در الویت قرار دارد.

یکی دیگر از مشکلاتی که موجب قطعی تماس های تلفنی و بروز ایراد در سیسم تلفنی می شود خطوط تلفنی هستند. هرگاه هر یک از خطوط تلفنی نظیر خط تلفن سیپ ترانک، خط تلفن آنالوگ، خط تلفن E1 و خط تلفن اینترنتی که به مرکز تلفن VOIP متصل هستند دچار مشکل و یا قطعی شوند، روند فعالیت سیستم تلفنی را با مشکل مواجه می کنند. تماس های تلفنی ورودی و خروجی به مشکل خورده و با قطعی تماس مواجه می شوید. بنابراین درصورت قطعی کامل تماس ها و به هنگام عیب یابی VOIP، بررسی خطوط تلفنی اهمیت ویژه ای دارد.

مشکلات و نواقص حاصل از بروز ایراد در سرور کامپیوتری نیز بر روند فعالیت سیستم تلفنی ویپ تاثیر مستقیم دارد. هرگاه سرور کامپیوتری به درستی عمل نکند، خاموش شود، ریستارت شود و یا سیستم عامل آن به مشکل برخورد، سیستم تلفنی ویپ نیز مختل شده و از دسترس خارج می شود. با بروز چنین مشکلاتی بررسی سلامت سرور کامپیوتری نیز اهمیت خواهد داشت. در صورتی که از خدمات نگهداری و پشتیبانی VOIP بهره مند باشید، بابت مشکلات پیش آمده نگرانی نخواهید داشت.

هر سیستم تلفنی ویپی از یک نرم افزار برای مدیرت تماس ها و مکالمات تلفنی استقاده می کند. بروز مشکل در این نرم افزارها نیز دور از انتظار نیست. مشکلات نرم افزاری می تواند موجب قطعی تماس ها و حتی مختل شدن کل سیستم تلفنی شود. بررسی بخش های مختلف نرم افزار در حل مشکلات پیش آمده نقش موثری خواهد داشت. نرم افزارها اغلب از ماژول های نرم افزاری برای امکانات و قابلیت های اضافی استفاده می کنند. در پروسه عیب یابی VOIP و بررسی مشکلات نرم افزاری توجه به این نرم افزارها و عملکرد آنها نیز مهم است.

برای راه اندازی مرکز تلفن ویپ با توجه به ابعاد و اندازه پروژه، سخت افزارهای گوناگونی به کار گرفته خواهند شد. دستگاه هایی نظیر گیت وی FXO، گیت وی FXS، گیت وی E1، هدست ها، مودم سیپ ترانک، روترها نظیر روتر میکروتیک و گوشی های تلفن تحت شبکه از بارزترین سخت افزارهای VOIP هستند. هرگونه ایراد و نقص فنی در این دستگاه ها، عملکرد سیستم تلفنی ویپ را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین به هنگام بروز مشکل و نقص فنی در مرکز تلفن ویپ بررسی و رسیدگی به مشکالات احتمالی سخت افزارها نیز در پروسه عیب یابی ویپ اهیمت ویژه ای دارد.

در صورتی که توسط سیستم تلفنی VOIP بین دفاتر و شعب خود ارتباط تلفنی داخلی برقرار کرده اید و دچار مشکل در تماس های تلفنی بین دفاتر خود هستید، احتمالا در زیرساخت ارتباطی بین دفاتز خود دچار نقص فنی شده اید. ابتدا زیرسات ارتباطی خود را بررسی کرده و در صورت بروز مشکل آن را برطرف کنید. اگر مشکلی در ارتباط بین دفاتر نداشتید، سپس مشکلات را از سمت نرم افزار و سخت افزارهای VOIP بررسی کنید.

اگر برای استفاده از برخی از قابلیت های سیستم تلفنی ویپ نظیر داخلی روی موبایل و یا دورکاری از اینترنت استفاده می کنید، احتمال بروز برخی مشکلات بدلیل قطعی اینترنت و کاهش سرعت اینترنت خواهد بود. برای مثال علت بریدگی صدا، قطعی تماس و یا پایین بودن کیفیت مکالمات به هنگام استفاده از داخلی روی موبایل می تواند به دلیل پایین بودن سرعت اینترنت و یا قطعی آن باشد. در مرحله عیب یابی ویپ و عیب یابی سیستم تلفنی ویپ توجه به این موضوع در حل مشکلات پیش آمده کمک می کند.

اگر از گوشی های تلفن تحت شبکه بی سیم در مرکز تلفن ویپ استفاده می کنید، توجه به نکاتی برای پیشگیری از بروز مشکلات در سیستم تلفنی اهمیت دارد. این گوشی های تلفن یا به صورت بی سیم کار می کنند که به اکسس پوینت وصل می شوند و یا به صورت گوشی به همراه دکت یا پایه فعالیت می کنند که در این حالت، گوشی های تلفن بی سیم به دکت متصل می شوند. در هر صورت این گوشی ها یک برد مفید دارند که یک محیط معینی را تحت پوشش قرار می دهند و در صورتی که این برد رعایت نشود احتمال قطعی تماس ها و بریدگی صدا وجود خواهد داشد. بنابراین اگر انتخاب شما گوشی تلفن ویپ بی سیم بود قبل از خریداری آن، برد مفید گوشی و قابلیت های آن را بررسی کنید تا در محیطی که قصد استفاده دارید به مشکل برنخورید. این گوشی ها برای تعداد تماس های بسیار زیاد و مکالمه تمام وقت مناسب نیستند. اگر قبل از نصب سیستم تلفنی ویپ از یک مشاور VOIP حرفه ای کمک بگیرید، شما را در انتخاب سخت افزارها راهنمایی می کند و با این عمل از بروز مشکلات احتمالی در سیتم تلفنی خود در آینده پیش گیری خواهید کرد.

آسیب های احتمالی حاصل از نداشتن پشتیبانی VOIP :

اگر شما هم از سیستم تلفنی VOIP استفاده می کنید باید بدانید مهمترین آسیبی که عدم بهره مندی از خدمات نگهداری و پشتیبانی ویپ به سازمان شما وارد می کند ، قطعی تلفن ها و اختلال در تماس های سازمان شما بوده که عواقبی همچون نارضایتی مشتریان، آسیب های مالی حاصل از کاهش فروش و ارائه خدمات به مشتریان و اختلال در نظم سازمان شما خواهد بود. امروزه مهمترین راه ارتباطی اکثر کسب و کارها و سازمان ها با مشتریان و مخاطبینشان از طریق تلفن است. تلفن نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کسب و کارها دارد. بدون تلفن بسیاری از کسب و کارها به تعطیلی خواهند رفت. در صورتی که تلفن های کسب و کاری برای یک مدت کوتاه قطه شوند ضرر بسیار سنگینی را متحمل خواهند شد. بنابراین در سورتی که قصد استفاده از سیستم تلفنی ویپ دارید حتما برای پیشگری از وقوع مشکلات احتمالی و جلوگیری از ضرر و زیان های ناشی از قطعی تلفن، پشتیبانی VOIP یا به عبارتی پشتیبانی سیستم تلفنی ویپ را جدی بگیرید.

نتیجه :

در پایان به شما پیشنهاد می کنیم اگر تمایل به راه اندازی سیستم تلفنی VOIP دارید و یا در حال حاضر از این سیستم تلفنی استفاده می کنید، پشتیبانی و نگهداری VOIP را جدی بگیرید. اگر سازمان و یا مجموعه بزرگی دارید با آموزش VOIP می توانید خودتان با نحوه حل مشکلات VOIP آشنا شوید و برای حل مشکلات احتمالی سیستم تلفنی ویپ اقدام کنید. در غیر این صورت حتما یک فرد متخصص VOIP و یا شرکت معتبر با نیروی های فنی متخصص ویپ را برای پشتیبانی سیستم تلفنی ویپ خود انتخاب کنید ، تا در مواقع بروز مشکل سر درگم نشده و از آسیب های احتمالی پیشگیری کنید. اگر از نرم افزارهای رایگان سیستم تلفنی ویپ نظیر سیستم تلفنی ایزابل و یا FreePBX استفاده می کنید افراد متخصص و شرکت های گوناگون بیشتری توانایی ارائه خدمات به شما را خواهند داشت. اما اگر از نرم افزارهای تجاری استفاده می کنید طبیعتا شرکت فروشنده به شما خدمات پشتیبانی خواهد داد.

ما در ویپ دان با افتخار آمادگی داریم با مشاوره رایگان VOIP پیرامون نصب سیستم تلفنی ویپ و خدمات پشتیبانی ویپ همراه شما باشیم. جهت دریافت اطلاعات بیشتر ما در ارتباط باشید.

امیدواریم مطالب این مقاله از مقالات ویپ ( VOIP ) سایت ویپ دان در رابطه با پشتیبانی سیستم تلفنی VOIP مورد توجه شما قرار گرفته باشه. جهت مشاهده و مطالعه سایر مقالات ما به بخش مقالات سایت مراجعه فرمایید.❤️

پشتیبانی ویپ